Ideal

Jag anser mig som en smart kille, det är lite det som jag tycker skiljer mig ur mängden. I alla fall bland de jag umgås med. Jag har alltid varit bland de smartare i klassen, ända sedan mellanstadiet. Jag har aldrig varit motiverad.

Tjejer, och kvinnor, pratar mycket om hur de känner press på grund av mediernas kvinnoideal. Det är inte så konstigt, människor vill inte se fula människor göra viktiga, coola eller modiga saker.

Jag tittar på en hel del serier som fokuserar på människors intelligens. House M.D, Lie to Me, Bones och till och med vanliga kriminalserier. Sätter inte även de ett ideal? Inte för utseende utan för intelligens. Jag sitter inte här och klagar, jag bara tänker lite. Är det inte intressant vilket liv det kan bli när det egentligen är relativt jämnställt? Jag tror vi alla har orimliga ideal att leva upp till på ett eller annat sätt.

Det här inlägget postades i Nu. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Ideal

  1. Ping: Bortglömda ideal | Självbeaktning

Kommentera

