Idealsparanoid

Är det bara jag som tycker att dagens ideal börjar gå lite på överstyr. Det pratas mycket om kvinnoidealen som media pressar ur sig dag ut och dag in. Man ska vara smal, välfriserad och välsminkad. På ett sätt så vill jag bara skrika rakt ut hur uttjatat det är, hur mycket alla förstår. Vi förstår att media manipulerar oss, vi förstår att media skildrar kvinnor enligt en otroligt hög ”standard”. Vi förstår att det är orimligt.

Fast förstår vi verkligen? Förstår vi verkligen hur gravt media präntar in det i oss? Ibland känner jag mig lite hjärntvättad. Vi litar på media och vi litar på människorna bakom median. Ibland känns det som att vi inte förstår precis hur mycket det påverkar oss.

Jag gillar inte ideal. Jag tenderar att arbeta emot allmänhetens ideal, inte för dem. Det är kanske därför jag har svårt att förstå om det här är en satir eller om det är på fullaste allvar.

Det här inlägget postades i Nu. Bokmärk permalänken.

Kommentera

