Censur

Ibland så känner jag för att ifrågasätta allt. Inte så som en 15-åring ifrågasätter allt hans lärare säger, det har jag redan gjort och det gav ingenting. När jag säger ifrågasätta allt så menar jag att jag inte längre vill lita blint på vad som står i tidningarna, vad som sägs på internet och framför allt inte tro på allt som våra politiker säger. Den senaste tiden har jag tänkt mer i dessa banor än annars.

Jag har varit utomlands ett par gånger i mitt liv. Jag lämnar sällan Västra Götaland. Vad vet jag egentligen? Jag VET ingenting om den tredje världen. Jag hör bara om den, från media. Saker och ting censureras. Vissa saker är det bäst om vi inte vet. Till exempel så är det kanske bäst om vi inte hör talas om övervåld ifrån polismakten, därför är det kanske bäst att implementera lagar som gör att man inte får ta bilder eller film på detta övervåld.

Kanske är det bäst att vi inte ser hur folk behandlas av respektive stater över hela världen. Kanske så kommer vi att börja ifrågasätta denna terrorismkultur vi växer upp i. Kanske så sker de största grymheterna i världen i syfte att bekämpa grymhet, men det vet inte vi. För vi blir censurerade.

Jag vill leva i en värld där all information är öppen och censur inte existerar. Vi är vuxna människor, vi har rätt att veta vad vi är så otroligt rädda för.

Det här inlägget postades i Nu. Bokmärk permalänken.

Kommentera

