Politiker och konsekvenser

Ibland blir jag lite arg på skolsystemet. Vi lär oss ingenting. Detta säger jag efter att jag har gått ur både grundskola och gymnasiet. Vi lär oss hur många landskap det finns i Sverige, hur många länder i Europa och dess huvudstäder. Allt detta har jag glömt. Jag har dock på senare dagar förstått värdet i historia, det gjorde jag inte då.

Jag känner till tre politiska partier utöver de sju vanliga. Feministiskt Initiativ, Pirat Partiet och Sverigedemokraterna. Varför lär vi oss inte var vi kan hitta fler? Det lär ju finnas fler där ute. Jag vet att mina far var väldigt engagerad inom syndikalistiska rörelser men det har jag inte hört någonting om i skolan. Varför hör vi bara om de vanliga gammelpartierna? Varför kan inte skolan bjuda in lite nazister, kommunister och anarkister? Är de rädda att vi ungdomar influeras av fel folk? Att censurera politiken hjälper inte. Problemet idag är just att censuren finns där. Alliansregeringen implementerar övervakningsåtgärder efter åtgärder men ändå är deras politik för viktig för att granskas och övervakas. Det är motsägelsefullt och jag blir otroligt besviken på hur de hanterar Sveriges befolkning. De kan övervaka oss, våra liv, en deras politik är för viktig för att bli övervakad.

Jag vill veta vad de politiker som jag röstar på sysslar med. Jag vill veta vad de kommer göra ifall JAG röstar på dem. Jag vill inte veta vad de lovar att göra. Jag vill veta vad det faktiskt kommer att göra. Jag vill veta vad de har gjort, oavsett hur hemskt det är. Det handlar om att ta ansvar för det man har gjort. Har du ett förflutet som skattemyglare så vill inte jag att du ska vara finansminister, eller stadsminister heller för den delen. Jag vill inte heller ha en pedofil som barnvakt åt mina barn. Jag har rätt att veta sådana här saker, oavsett hur hemska de är och oavsett hur det kommer att påverka min röst. Jag vill veta sanningen, hela sanningen.

Jag heter Viktor och jag är pirat.

Det här inlägget postades i Nu. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Politiker och konsekvenser

  1. Ping: En blå lögn | Självbeaktning

Kommentera

