Ventilation av terroristtankar

På senaste tiden så har jag börjat ifrågasätta saker mer. En del av sakerna är till synes ganska så uppenbara, självklara och det verkar förklara sig självt varför det är så. Ibland så är det så, ibland inte.

Media är ju ett riktigt roligt ämne när man ska ifrågasätta saker. För det första så kan man ju ifrågasätta media i sig men sedan så är det ju riktigt mycket propaganda som sprids. Man ska vara snygg, rik och välklädd. Det är inget konstigt med det? Det är liksom våra ideal. Välklädd känns kanske lite halv mesigt för en vanlig Svensson men samtidigt så tror jag att det är viktigare att vara välklädd när man är yngre, i tonåren, och där faller rik ut lite ur våra ideal. Snygg är alltid viktigt. Man ska vara snygg, man ska ha en snygg tjej. Man ska ha en snyggare tjej än sina polare. Att ha en snygg tjej anses vara bra.

Var försvann moralidealen? Vart tog de gamla hederliga männen vägen? (Nu låter detta lite könsdiskriminerande men så var det ju faktiskt. En god man hade moral. En god kvinna lagade mat.) Visst hade de tiderna sina brister, läskiga idéer angående jämställdhet, men den generationen verkade, så som jag uppfattat det, mer fokuserade på att försörja sin familj och leva syndfritt. Vilket då kanske var mer religiöst motiverat men ändå, det passar in i dagens lite mer ateistiska samhälle med.

Idealen idag är annorlunda, vi är väldigt frisinniga (nytt ord?) men jag tror kanske att vi tappat lite riktlinjer som behövs. Det kanske hör ihop med att religionen håller på att tyna bort? Blir vi mindre moralmedvetna ju mindre religiösa vi är? Det vore intressant.

Är vi ens mindre moralmedvetna? Är det kanske bara jag som förutsatt detta? Jag får känslan av att vi är det. Från mina upplevelser så saknas det en hel del moral. Jag kanske är hjärntvättad av media. Men kanske inte.

Utöver allt detta så känner jag att jag har det bra i livet. Jag har min flickvän, jag går i skolan och jag bor fortfarande hemma och kan ta det lugnt. Varför ska jag börja riva i så här enorma frågor? Jag menar, att ifrågasätta hela vår samhällsstruktur? Varför besvära sig? Jag har det ju faktiskt bra. Men jag har ändå den irriterande känslan i bakhuvudet att jag bara sitter i min soffa och blir tvångsmatad. Det värsta är kanske att jag sitter där och gillar det. Jag har det ju bra i mitt liv. Varför börja riva i allt sådant?

Det kanske är sådant här FRA letar efter, för att visa på att jag är lite paranoid ibland med, inte terrorister.

För att vara helt realistisk så tror jag inte att vår stat kommer att göra någonting med all övervakning de är på väg att införa. (Nu bytta jag ämne ganska så radikalt!) Jag tror att de menar väl. Det kanske de inte gör, men jag väljer att tro det. Fast även ifall de installerar all den här utrustningen och lyckas införa en enorm databas där de kan spåra alla våra vardagsmönster och använder det till att fånga terrorister, mördare, pedofiler och våldtäktsmän. Vad händer när allt detta ligger i en serverdator och någon läskig snubbe i asien kommer på det att han kan hacka sig in i databasen och plocka ut information. Sedan säljer han den informationen till dessa terrorister, mördare, pedofiler och våldtäktsmän. Helt plötsligt så är övervakningscentret inte längre någonting som gör tillvaron säkrare för oss. Det gör så att hela världens brottslingar och terrorister kan spåra våra rörelser in i minsta (vart vi går osv.) detalj!

När vi ändå är inne på ämnet terrorister. Det är någonting som jag verkligen ifrågasätter. Jag tror inte att terroristhotet är särskilt stort. Sedan hela konceptet med hur terrorister ”skapas” känns väldigt löjligt. Jag menar, att det bara är muslimska terrorgrupper som utsätter oss för detta hot på grund av sin religion.

Mellanöstern är ett krigsdrabbat område som råkar innehålla väldigt många muslimer. Det är inte religionens fel att det blivit som det blev. Det står mycket skit i koranen, det gör det. Fast det står ju lika mycket skit i bibeln ifall man bara öppnar ögonen ordentligt. Jag tror att om det hade varit omvända roller. Västvärlden var muslimsk och kristendomen vore religionen i misär. Då hade vi förmodligen hamnat i ungefär samma situation.

Det är situationen som skapar terrorister, inte religionen.

Sedan är det lite lustigt att västvärlden går på krigsstigen mot alla dessa organisationer när det är diverse olika stater som orsakar misären.

Detta är inte fakta, det är bara lite halvluddiga tankar som jag vävt ihop. Det jag skriver om är saker jag själv har läst om och är inte påhittat så sätt. Fast att säga att jag har fakta för allt jag säger känns ganska så svagt. Jag skriver detta för att ventilera tankar, inte för att sprida mina åsikter.

Det här inlägget postades i Nu. Bokmärk permalänken.

Kommentera

