Två minnen

Jag har ett minne från när jag var ungefär sex eller sju år gammal. Jag har vuxit upp på en nerlagd bondgård på landet utanför Göteborg. Vi hade en massa gammal utrustning samt en traktor med lite tillbehör. Vi använde mest traktorn till lite lätt skogsarbete samt transport av allt möjligt. Jag och min bror sprang runt på en tillhörande kärra som då var lite lätt lastad med små kvistade trästammar, mer pinnar än stammar. Stammar från väldigt unga träd. I alla fall så kommer jag ihåg att min bror, medvetet eller inte, kastade en av dessa stammar i huvudet på mig och eftersom jag var typ sju så började jag galltjuta.

Jag kommer ihåg hur snabbt min pappa kom springandes. I mitt huvud så blickar jag överifrån, lite som i en filmscen. Jag ser mig själv ståendes på kärran med ett litet lätt sår i hvuudet, det blödde inte jätte mycket, men lite. Pappa kommer springandes riktigt toksnabbt ifrån huset. Han hade nog hört rätt så tydligt.

Jag har bara två minnen av pappa när han springer. För lite mer än tio år sedan så skadade han knäet och det är fortfarande inte återställt, kommer nog aldrig bli det. Det andra minnet var från när jag var ännu yngre och inte ännu lärt mig klättra upp i vårt äppelträd, jag kommer ihåg att jag frågade ifall han kan klättra upp. Han tog sats och sprang mot trädet och tog ett rejält skutt up.

Det är mina två minnen av honom när han springer.

Det här inlägget postades i Dåtiden. Bokmärk permalänken.

Kommentera

