Man för sin hatt, eller något

Jag är på ett genushumär idag känner jag. Bör kanske vara eftersom jag sitter och läser GenusNytt.

När man kollar på 18-talet och tidigt 19-tal så är det inte direkt jämnställt mellan män och kvinnor. Det tror jag att alla håller med om. Det jag har funderat lite på är dock hur det faktiskt var i praktiken. Tyckte kvinnor att det var så hemskt? De var hemma och tog hand om barn, lagade mat osv. Vi vet alla stereotypen? Hur hemskt var det? I praktiken? Idag så hade det inte varit det minsta accepterat att en kvinna tvingas vara hemma och ta hand om barn och så vidare. Men då, det var annorlunda då, jag tror inte att man mådde dåligt för det. Det bara var.

Notera att jag inte säger att jag tycker att kvinnor ska finna sig i det så som det var. Verkligen inte. Jag säger bara att jag inte tror att kvinnor mådde dåligt över situationen de var i.

Kan det kanske vara så att det var mer press på mannen? Han hade ju en familj att försörja. Det känns som en lite mer utsatt roll. Kanske inte när allt går bra men när det går illa så står det ju fortfarande på mannen.

Som sagt, bara tankar, inga påståenden.

Det här inlägget postades i Nu. Bokmärk permalänken.

Kommentera

