Blind av hat

Observera noga att de invandrare, som kommit till Sverige och uppskattar vårt land samt arbetar och försörjer sig är en omistlig tillgång för vårt samhälle. Men de som lever på att andra skall arbeta för att försörja dem har Sverige inget behov av.

Detta är ganska så kloka ord tycker jag. Det är just därför jag känner mig så delad till inlägget Nu är det jävlarimig nog! som skrevs här om dagen på mopsen.wordpress.com. För jag kan hålla med. Vi har ingen nytta av brottslingar i Sverige, självklart, men det finns ju en anledning till att dessa brottslingar är brottslingar. I vissa fall kanske det har med en annorlunda kultur att göra (hedersmord etc.), i andra har det kanske en mer individuell grund eller så beror det kanske på situationen man blivit satt i när man flyttat in i Sverige.

Ifall man inte kan acceptera svensk kultur och propsar på att bryta mot svensk lag för att hålla på sin egen kultur, då tycker jag att landsförvisning vore ett helt rimligt alternativ. Det jag dock inte kan stödja är att man behandlar utländska individer annorlunda just för att de råkar vara utländska. Vi svenskar begår också brott men våra straff reflekteras inte av de brott andra svenskar begått. När det gäller brottslighet som uppstått på grund av dålig integration i samhället så borde vi väl se det som vårt eget misslyckande, och inte enbart deras?

Jag är som sagt delad och jag har skrivit om detta tidigare. Ett sådant här inlägg hör ihop med så mycket annat och även om inlägget i sig pekar på ett par viktiga problem så hör det ihop med så mycket mer än bara de få saker den pekar på.

Rasism är inte okej, men jag tror att vårt hat mot rasism sätter oss i en motpol som inte är helt okej den heller.

Det här inlägget postades i Nu. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Blind av hat

  1. Josef Boberg skriver:

    Den svenska modellen har sina uppenbara brister, tyvärr tyvärr… :cry:

Kommentera

